Nu je een idee hebt over interieurontwerp, kunnen we verder gaan en iets heel nuttigs leren, de principes van interieurontwerp. Laten we beginnen !
Eenheid en harmonie
Bij interieurontwerp is het noodzakelijk om het huis als een totaliteit te beschouwen; een reeks van ruimtes met elkaar verbonden door hallen en trappen. Het is daarom passend dat er een gemeenschappelijke stijl en thema doorheen loopt. Dit wil niet zeggen dat alle interieurelementen hetzelfde moeten zijn, maar ze moeten samenwerken en elkaar aanvullen om de hele compositie te versterken. Een manier om dit thema of verhaallijn te creëren is met het doordachte kleurgebruik. Kleurenschema’s in het algemeen zijn een geweldige manier om een verzameling ruimtes te verenigen. U kunt bijvoorbeeld drie of vier kleuren kiezen en deze in verschillende tinten door het hele huis gebruiken. Het gebruik van een kleurafstemmingswiel kan een geweldige plek zijn om te beginnen.
Evenwicht
In een korte zin voor wie dit artikel even scant, kan de balans worden omschreven als de gelijke verdeling van visueel gewicht in een ruimte. Er zijn drie balansstijlen: symmetrisch, asymmetrisch en radiaal.
Symmetrische balans vind je meestal in traditionele interieurs. Symmetrisch evenwicht wordt gekenmerkt door dezelfde objecten die in dezelfde posities aan weerszijden van een verticale as worden herhaald. U herinnert zich bijvoorbeeld oude kamers waar aan elke kant van een kamer een exacte spiegel van de andere is. Deze symmetrie weerspiegelt ook de menselijke vorm, dus we voelen ons van nature comfortabel in een evenwichtige omgeving. Symmetrische ideeën
Asymmetrische balans past tegenwoordig beter bij het ontwerp. Evenwicht wordt bereikt met enkele ongelijke objecten die hetzelfde visuele gewicht of oogaantrekking hebben. Asymmetrische balans is meer casual en minder gekunsteld in gevoel, maar moeilijker te bereiken. Asymmetrie suggereert beweging en leidt tot meer levendige interieurs. Asymmetrische ideeën
Radiale symmetrie is wanneer alle elementen van een ontwerp rond een middelpunt zijn gerangschikt. Een wenteltrap is ook een uitstekend voorbeeld van radiaal evenwicht. Hoewel het niet vaak in interieurs wordt gebruikt, kan het een interessant contrapunt vormen als het op de juiste manier wordt gebruikt. Radiaal symmetrische ideeën
Brandpunt
De grootste vijand van interieurdesign is verveling. Een goed ingerichte ruimte heeft, afhankelijk van de grootte ervan, altijd één of meerdere aandachtspunten. Een brandpunt moet dominant zijn om de aandacht te trekken en interessant genoeg om de kijker verder te laten kijken. Een brandpunt moet dus een blijvende indruk hebben, maar moet ook een integraal onderdeel zijn van de decoratie, verbonden door schaal, stijl, kleur of thema. Een open haard of een flatscreen-tv is het eerste voorbeeld waar de meeste mensen aan denken als we het hebben over het brandpunt van een kamer.
Als je geen natuurlijk brandpunt in je ruimte hebt, zoals een open haard bijvoorbeeld, kun je er een maken door een bepaald meubelstuk of kunstwerk te markeren of door simpelweg een contrasterende kleur in één gebied te schilderen. Probeer echter het evenwicht te bewaren, zodat het brandpunt niet alle aandacht opeist.
Ritme
Als we het over muziek zouden hebben, zouden we ritme omschrijven als het ritme van de muziek. In het interieurontwerp gaat het bij ritme om visuele patroonherhaling. Ritme wordt gedefinieerd als continuïteit, herhaling of georganiseerde beweging. Om deze thema’s in een ontwerp te realiseren, moet je nadenken over herhaling, progressie, overgang en contrast. Door deze mechanismen te gebruiken, krijgt uw ruimte een gevoel van beweging, waardoor het oog van het ene ontwerpelement naar het andere gaat.
Herhaling is het gebruik van hetzelfde element meer dan eens in een ruimte. U kunt een patroon, kleur, textuur, lijn of elk ander element herhalen, of zelfs meer dan één element.
Vooruitgang is het nemen van een element en het verhogen of verlagen van een of meer van zijn kwaliteiten. De meest voor de hand liggende implementatie hiervan zou een gradatie naar grootte zijn. Een cluster van kaarsen van verschillende groottes op een eenvoudig dienblad wekt interesse vanwege de getoonde natuurlijke progressie. Je kunt ook progressie bereiken via kleur, zoals in een monochroom kleurenschema waarbij elk element een iets andere tint van dezelfde tint heeft.
Overgang is iets moeilijker te definiëren. In tegenstelling tot herhaling of progressie, heeft de overgang de neiging om een soepelere stroom te zijn, waarbij het oog op natuurlijke wijze van het ene gebied naar het andere glijdt. De meest voorkomende overgang is het gebruik van een gebogen lijn om het oog zachtjes te leiden, zoals een gebogen deuropening of kronkelend pad.
Ten slotte is het contrast vrij eenvoudig. Het tegenover elkaar plaatsen van twee elementen, zoals zwart-witte kussens op een bank, is het kenmerk van dit ontwerpprincipe. Oppositie kan ook worden geïmpliceerd door contrasten in vorm, zoals cirkels en vierkanten die samen worden gebruikt. Contrast kan behoorlijk schokkend zijn en wordt over het algemeen gebruikt om een ruimte te verlevendigen. Pas op dat u geen hard werk ongedaan maakt dat u hebt gedaan met behulp van de andere mechanismen door te veel contrast te introduceren!
https://stijlvol-wonen.jouwpagina.nl/
https://wonen.verzamelgids.nl/
https://bouwenenwonen.jouwpagina.nl/
https://interieur.uwpagina.nl/
https://wonen.startplezier.nl/
https://wooninterieur.expertpagina.nl/
https://interieurwonen.vinddirect.nl
https://houtbewerking.beginthier.nl/
https://woningeninterieur.linkjespagina.nl/
https://wooninspiratie.sitelinkje.nl/